S-a demonstrat în timp, că orice afacere poate atrage atenția și simpatia publicului, folosind un buget minim, dar nefăcând economie la capitolul creativitate. Oamenii pot fi abordați extrem de spontan, în diverse locuri, utilizând diverse tactici surpriză, neconvenționale. Cu cât mai neașteptate și mai creative vor fi aceste strategii, cu atât impactul va fi mai mare. Astfel de strategii în lumea noastră poartă denumirea de ”guerrilla marketing”.
Guerrilla Marketing presupune întotdeauna o abordare creativă, iar bugetul său relativ minim lasă în urmă formele clasice și tradiționale de publicitate. Obiectivul general al campaniilor de gherilă este cât se poate de simplu: crearea unui concept unic care să stârnească interesul și curiozitatea consumatorului, să îl intrige, să creeze impact ca într-un final să devină virale. Această tehnică poate fi extrem de rentabilă pentru afacerile mici, doar dacă reușesc să creeze un fenomen de marketing viral. Fiind un subiect atât de interesant, să facem și o incursiune în istoria marketingului de gherilă.
Guerrilla Marketing – scurt istoric
Etimologic vorbind, termenul își trage originea din perioada războiului de gherilă. Acesta este un nume dat unui stil neconvențional de luptă practicat de un număr mic de combatanți, care utilizau tactici atipice pentru a lupta contra unei armate mai mari. În termeni de marketing, războiul de gherilă presupune utilizarea unor tactici neobișnuite pentru atingerea obiectivelor sau, altfel spus, cum poți fi cu un pas în fața competitorului.
Totuși, pentru prima dată a fost utilizat de către Joy Conrad Levinson, în 1984, în cartea sa denumită ”Guerrilla Marketing”. Odată cu lansarea cărții, multe dintre ideile propuse de Levinson au fost preluate de agenții și de afaceri, iar ideile propuse s-au transformat, la scurt timp, în una dintre cele mai inovatoare tehnici de marketing.
De ce marketingul de gherilă este un succes?
După cum afirma și Levinson, marketingul de gherilă este o strategie perfectă pentru brandurile mici, aflate la început de drum. Utilizarea unor astfel de strategii neconvenționale cu scopul de a obține rezultate maxime, mai ales cu un buget mic, le poate asigura rapid un loc printre ”șefii pieței”. În calitate de grup țintă al unui astfel de tertip neconvențional sunt atât cei deja familiarizați cu brandul, cât și potențiali clienți care nu au interacționat cu afacerea.
În „Guerilla Marketing”, Levinson propune 200 de idei prin care această strategie poate atinge cote maxime. Iată câteva dintre ele:
- O campanie de gherilă trebuie să se bazeze mai degrabă pe psihologia umană, și mai apoi pe experiență;
- Metoda de măsurare a succesului unei campanii este cantitatea de profit, nu vânzările.
- Uită de competiție și concentrează-te pe cooperarea cu mai multe branduri.
- Pentru o campanie de succes, trebuie utilizate un mix de metode de marketing;
- Tehnologia este o unealtă care trebuie utilizată maxim în orice campanie de guerrilla.
Tipuri de marketing de gherilă
Iată cel mai des utilizate tipuri de guerrilla marketing:
- Marketing ambiental – bazat pe elemente ale mediului. Acest tip de marketing este o combinație dintre inteligență, flexibilitate și atmosferă. Astfel de reclame pot fi găsite oriunde, de la uscătoare de mâini în băile publice, la curele de mână în autobuz.
- Marketing de ambuscadă – bazat pe conștientizare, bunăvoință și atenție. Un exemplu elocvent în acest sens este campania de marketing folosită de Nike la metrou.
- Marketing viral/buzz – este o strategie care încurajează indivizii să transmită un mesaj altora, creând o creștere exponențială a mesajului. Offline, marketingul viral a fost numit “gura lumii”, “crearea de zvonuri”, “manipularea media”, “marketing de rețea”. Acest tip de marketing folosește mijloace influente de informare pentru a face oamenii să vorbească despre produs.
- Marketing secret – este o strategie prin care se încearcă intrarea sau ieșirea dintr-o piață într-un mod ascuns, imperceptibil.
- Marketing stradal – marketing neconvențional desfășurat pe străzi și spații publice, cu scopul de a atrage simpatia consumatorilor și a potențialilor consumatori. Exemple originale de marketing stradal oferă McDonalds și Mr. Proper, ambele companii folosindu-se de imagistica zebrei.
Guerrilla marketing și business
Guerrilla marketing este potrivit atât pentru firmele mici, cu buget redus, cât și pentru companiile mari. În cazul firmelor mici, printr-o strategie creativă și originală, se pot diferenția de competiție, ies din anonimat și își pot face o intrare excelentă și memorabilă în piață.
Pentru companiile mari, Guerrilla marketing este un instrument care să le scoată dintr-o rutină. Atunci când piața este suprasaturată cu mesajele de marketing, atât agențiile, cât și departamentele de marketing, sunt puse în situația de a căuta alternative ieșite din comun. Astfel, guerrilla marketing, chiar dacă este un concept atât de vechi, rămâne actual.
Hai să vedem și câteva exemple recente de guerrilla marketing care au stârnit multe reacții în mediul online.
- ”Războiul reclamelor” dintre Starbucks și 5 to Go. În 2019, Starbucks a instalat în centrul Bucureștiului o reclamă prin care își promova oferta valabilă în fiecare luni – un caffe latte la 5 lei. Drept răspuns, lanțul de cafenele 5 to Go, care are la bază strategia ”fixed price” (majoritatea produselor costă 5 lei), profitând de moment, a instalat un banner mai mic, sub cel de la Starbucks, inscripționat cu logo-ul afacerii și textul #nudoarluni. A fost o strategie cu ”buget minim, dar impact maxim”, după cum a declarat și Lucian Bădilă, co-fondator 5 to Go.
2. Burger King într-un triunghi amoros cu KFC şi McDonald’s. În 2020, de Valentine’s day, Burger King Romania ”și-a declarat dragostea” față de KFC și McDonald’s. Ei bine, la scurt timp postarea a devenit virală și s-a lăsat cu foarte multe comentarii pozitive din partea brandurilor. A răspuns contul oficial PRO TV, dar şi Grundig, Under Armour, Virgin Radio, Jaggermeister, Ballantine’s, Greenpeace, Sprite, Philips, dar și mulți alții.
Acestea sunt doar două exemple care merită a fi menționate. Nu mai amintim aici zeci de alte exemple de campanii mai vechi și mai noi de Guerrilla Marketing, atât online, cât și offline, care au generat un impact uimitor, dar la costuri reduse.
Crezi că marketingul de gherilă este potrivit pentru afacerea ta? Trebuie să știi că nu se întâmplă totul pocnind din degete. Orice campanie de Guerrilla Marketing are în spate un proces creativ și intens.
Noi, Agenția de marketing – Parametru, putem fi alături de business-ul tău, cu idei și strategii creative, originale și complexe. Abia așteptăm să gândim și să implementăm ceva împreună. Contactează-ne fără ezitare pentru o întâlnire! Te invităm să ne urmărești și în Social Media, unde postăm constant despre proiectele noastre.