Cu siguranță, de mii de ori ai apăsat ”Ok” sau ”Sunt de acord”, când ai primit mesajul de informare: ”Acest site utilizează cookies”. Totuși, ce reprezintă cookies? De ce sunt importante? De ce sunt pe cale de dispariție? Ei bine, în prezent, nu există utilizator de internet care să nu aibă depozitate cookies pe dispozitivul de pe care navighează. În ultimii 25 de ani, experții în marketing s-au bazat pe cookies pentru a analiza îndeaproape comportamentul consumatorului în online. Acum, practic, toate platformele de tehnologie publicitară utilizează cookies pentru direcționare, retargeting, afișare publicitară și marketing comportamental. Însă, nimic nu este veșnic, totul se schimbă. În contextul în care în ultima perioadă se dă foarte multă importanță protecției intimității în mediul online, se discută mult despre dispariția cookies, iar unii giganți tehnologici au și luat primele măsuri.
Intelligent Tracking Prevention from Safari (Tehnologia Inteligentă de blocare a Cookies) și Enhanced Tracking Protection from Mozilla (ETP- Protecția de îmbunătățită de urmărire) oferă oportunitatea utilizatorului să blocheze cookies, preconizându-se ca în curând și Google Chrome să permită acest lucru.
Echipa Parametru Productions – agenție de marketing Cluj a pregătit în acest articol o incursiune în tot ceea ce înseamnă cookies și de ce avem nevoie de ele. Spre final, îți prezentăm și câteva idei despre cum ar arăta viața noastră dacă se renunță la cookies.
Scurtă incursiune în istoria cookies
Cookies – un nume destul de original am spune noi! Nu se știe cine a inventat denumirea pentru acest tip de tehnologie, care până la urmă are o conotație pozitivă. Conceptul de cookies a fost inventat de un programator, pe nume Lou Montoulli, care lucra la Netscape Communications. În 1994, i-a venit ideea să folosească fișiere text pentru a stoca informații. De mai bine de douăzeci de ani, cookies sunt folosite în masă de către site-uri. Echipa Google a fost cea care a implementat primele acțiuni în materie de cookies, și anume: analiza comportamentului utilizatorilor, site-urile accesate, căutările efectuate, timpul petrecut pe site, precum și date despre dispozitivul utilizat la accesare. Toate aceste date fiind colectate pentru a îmbunătăți rezultatele organice.
Ce reprezintă cookies?
Cu toții am întâlnit formularea: ”Acest site utilizează cookies”. Teoretic vorbind, cookies sunt fișiere text generate de către navigatorul de pe care accesezi site-ul, fie că vorbim de Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox, Microsoft Edge și alții. Hai să vedem un exemplu concret. Așadar, prin ”acceptarea cookies”, vei primi un user ID. Iar pe baza acestui ID se vor înregistra informații despre tine ca utilizator și anume: paginile consultate, zona geografică din care vii, dispozitivul utilizat la accesare etc. În contextul în care vei accesa aceeași pagină din nou, site-ul va memora informațiile tale și îți va personaliza pagina. Un exemplu mai clar este atunci când accesezi pentru a doua oară pagina, iar limba este cea selectată de tine, la prima accesare. Un alt exemplu practic este accesarea site-ului unui magazin online. În cazul în care vizitezi site-ul și adaugi în coș câteva produse, dar nu dorești să le cumperi din varii motive, în momentul în care vei reveni pe site, produsele se vor regăsi în coș.
Remarketingul este un alt mod de utilizare a cookies, detestat de foarte mulți utilizatori, dar extrem de eficient pentru cei care își promovează afacerile online. Bunăoară, accesezi un site, analizezi produsul, poate îl și adaugi în coș, dar din varii motive nu îl vei cumpăra. Astfel, acceptarea cookies la început presupune ca atunci când utilizatorul va accesa un alt site, informațiile depuse pe dispozitivul utilizatorului vor permite personalizarea reclamelor. În termeni simpli, ceea ce ai văzut pe primul site și n-ai cumpărat, vei vedea și pe alte platforme.
Problema cookies
Ani la rând, nu au existat legi sau regulamente care să definească modul în care sunt colectate și folosite datele obținute prin cookies. Din momentul în care Google a înțeles importanța pe care o au cookies, site-urile au colectat informații constant, atât informații necesare, cât și informații mai puțin necesare. Multe dintre bazele de date colectate au fost vândute ulterior către advertiseri, pentru a face remarketing. ”Comerțul de date” a durat câțiva ani buni, până când au început să înțeleagă și utilizatorii că intervine o problemă de etică. În acest mod a apărut necesitatea protecției datelor cu caracter personal în mediul online, renumitul GDPR, care este un pas mare spre impunerea unor restricții și adoptarea unor reguli clare, care oferă utilizatorilor de internet posibilitatea de a cunoaște modul în care sunt folosite datele colectate.
De ce se va renunța treptat la ele?
Toate informațiile și acțiunile din prezent par să indice că treptat, treptat se va renunța la cookies. Primul pas a fost făcut prin introducerea GDPR – General Data Protection Regulation și CCPA – California Consumer Privacy Act. Ulterior, cei de la Apple au dat un imbold puternic în acest sens, prin versiunea de iOS 14. Utilizatorul poate alege să blocheze complet third party cookies (mai multe informații aici). Utilizatorii de Apple vor putea face acest lucru din meniul dispozitivului, și nu din browser, ceea ce reprezintă un pas imens în acest sens. În termeni concreți, asta înseamnă că persoana va putea bloca cookie-urile de la toate site-urile pe care le vizitează pentru o perioadă nelimitată.
Pentru cei care dețin un business online, calitatea targetării va fi afectată, cu siguranță. Însă, există soluții, după cum vedem și pentru această provocare. Pentru că nu vorbim totuși de declinul dolarului sau euro, este vorba de o realocare sau schimbare de bugete.
Marea întrebare acum este dacă Google va face sau nu o mișcare care domină piața cu un înlocuitor. Indiferent de ceea ce va face Google, dominația sa digitală ne asigură că va ghida viitorul întregii piețe de tehnologie publicitară.
Sperăm că acest articol a fost de interes pentru tine. Nouă, echipei Parametru – agenție de marketing Cluj, ne place să abordăm subiecte de actualitate, din domeniul publicității, pe înțelesul tuturor. Urmărește-ne și în Social Media, pentru a fi la curent cu ultimele noutăți și proiecte pe care le implementăm.